Ny med cøliaki

Det kan være svært at få stillet diagnosen “cøliaki” – uanset hvornår i livet det bliver opdaget.

Jeg var selv 20 år, da jeg fik konstateret cøliaki, og jeg husker det som en ret svær omvæltning i mit liv. Det lyder nok ret overdrevet, men før man har prøvet at omlægge hele sin kost, så ved man ikke helt hvad man taler om!
Jeg har altid elsket brød, kager, pasta og ALT hvad der indeholdt store mængder gluten. Derfor havde jeg i starten meget svært ved at finde hovede og hale i hvad det var muligt at spise. Ovenikøbet havde jeg aldrig nogensinde hørt om cøliaki førend jeg selv fik det, så jeg vidste faktisk ikke engang hvad gluten var, kun at jeg ikke måtte få alt det jeg godt kunne lidt. Det var lige til at tude over! (det gjorde jeg også, mange gange i starten)

Men her på den anden side, nu hvor der er gået mange år siden jeg først fandt ud af hvad cøliaki og gluten egentlig var for noget, må jeg bare sige, at det bliver bedre med tiden!
Det gør det virkelig, man lærer relativt hurtigt hvad man må spise, og hvad man må kigge langt efter i stedet. Heldigvis kan det sagtens lade sig gøre at leve et fantastisk liv rent madmæssigt, uden at behøve at gå på kompromis og savne sit liv inden cøliaki-diagnosen.

Er du ny med cøliaki?
Du kan starte med at få et overblik sådan her:

  • Som ny-diagnosticeret kan det være en god ide at starte med at læse Sundhedsstyrelsens pjece omkring cøliaki. Den hedder “Cøliaki og mad uden gluten”, og den kan findes lige her. Jeg brugte den meget i starten, fordi den giver et godt grundlag for at finde ud af hvad gluten og cøliaki egentlig er. Der er grundigt beskrevet hvad cøliaki er, hvilke symptomer der opstår, hvor gluten findes, og hvilke produkter der er glutenfrie. Fra side 28 findes der et leksikon over en masse fødevarer – De blå er glutenfrie, og de røde er ikke glutenfrie. Den kan være god at have med sig til at starte med, når der skal handles ind.
  • Man skal lære at læse varedeklarationer. Det er ikke alle der gør det, og jeg gjorde det aldrig inden jeg fik konstateret cøliaki. Når man ikke tåler gluten, er det en nødvendigt at tage sig tiden til at kigge på varedeklarationerne. Jeg gør det stadig på en del varer, fordi jeg ikke altid kan huske hvorvidt de er glutenfri eller ej. Ofte står der til sidst i varedeklarationen hvilke allergener varen indeholder, det kan være laktose, nødder, selleri, æg, hvede/gluten mm. Jeg starter altid med at se på varen under allergenlisten hvis der er sådan en. Det kræver tid at læse varedeklarationer, så sæt god tid af når der skal handles det første stykke tid.
  • Fortæl dine omgivelser, at du ikke kan tåle gluten. Accepter, at der er mange mennesker som ikke har kendskab til hvad cøliaki er, og forklar dem det igen og igen. Det tog lang tid for mig at finde ud af hvad jeg måtte spise, og endnu længere tid for mine omgivelser. Det er jo ikke så mærkeligt, men det kan være meget frustrerende når man endnu en gang sidder til en middag og der er kommet hvedemel i sovsen, eller brugt madlavningsfløde (som indeholder mel) i flødekartoflerne. Der er ingen der gør det med vilje, og det skal nok komme! Det er en vane som alle omkring en skal have indarbejdet, og det er et langt, sejt træk. Man kan hjælpe sine omgivelser ved at være åben og forklare præcis hvad det er man ikke kan tåle, og hvad det kan skiftes ud med. Et eksempel kunne være, at forklare at fremover vil det være rigtig godt, hvis hvedemelet i sovsen skiftes ud med Maizena, som er helt glutenfrit og fungerer på samme måde, eller at almindelig fløde i flødekartoflerne gør retten helt glutenfri.
  • Medbring altid back-up af glutenfri snacks i tasken, så der altid er noget at spise når du er ude. Som nævnt ovenfor, så kan det være rigtig trist at være inviteret hjem til nogle, og opdage at menu’en står på tapas med det lækre brød nede fra den lokale bager. Det er jo ikke så fedt kun at spise pålæg, så hav altid lidt brød med i tasken, eller en glutenfri snack til når du er inviteret til fødselsdag med kager. Der er meget socialt i det at spise sammen med andre, så fyld tasken med noget glutenfrit, som du synes kan være et godt alternativ når du er ude, og vælg noget du rigtig godt kan lide.
  • Nogle gange glemmer folk simpelthen hvad det er, man ikke kan tåle. Sådan er det bare, og selvom man kan blive rigtig ked af det, så er det svært at blive sur på dem, for ofte er de rigtig kede af at de har lavet maden fyldt med gluten. Jeg prøver altid at fokusere på det jeg godt kan spise – ofte er der frisk frugt, nødder, chips, chokolade mv, og så må jeg få det i stedet. Min kærestes gamle farmor inviterede os på et tidspunkt på frikadeller og kartoffelsalat – og hun havde selvføglelig puttet mel i frikadellerne. Øv og ærgerligt, men så måtte jeg spise kartoffelsalat, og supplere med noget andet da jeg kom hjem. Det er til at tude over i starten, men det bliver bedre!
  • Ikke give op! Der er SÅ meget lækker mad, som ikke indeholder gluten. Og selvom du har fået konstateret cøliaki, kan du sagtens spise kager, pasta og brød – du skal bare tit selv lave dem. Tilgengæld ved du så hvad din mad indeholder, og du kan lave det lige som du bedst selv kan lide det. Kig rundt her på bloggen, måske kan du blive inspireret til noget lækkert!
  • Kig efter de glutenfri produkter i de større supermarkedskæder – Rema1000 har deres egen glutenfri linie, Superbrugsen har et stort udvalg af glutenfri produkter, Fakta fører et enkelt glutenfrit mærke, og også Irma har ret meget glutenfrit. Husk på, at mange af de ting du skal handle ind, kan købes overalt – det er faktisk få produkter man er nødt til at købe gluenfrie, da mange ting er helt naturligt glutenfrie.
  • Skriv til mig, hvis du vil have et godt råd. Du kan kontakte mig ved at skrive en mail gennem bloggen, unden fanen “kontakt”.
    Jeg er hverken læge, diætist, sygeplejerske eller lignende, men jeg har levet med cøliaki i flere år nu, og har efterhånden lært meget omkring emnet. Vigtigst af alt, vil jeg gerne hjælpe andre til en god, glutenfrit start.
/**